Translate

21.03.2013.

Kafa - nektar ili otrov?






Mirisna šoljica kafe. Jutarnje budjenje. Popodnevni  predah. Jedno od pića koje se najviše pije. I dalje se raspravlja o tome kakav uticaj ima kafa na zdravlje ljudi. Hoće li vas ubiti ili ćete živeti duže?

Za www.rtv.rsNutricionistkinja Sara Cvjetković kaže da je kafa dobar stimulans nervnog sistema, stimuliše pažnju i pamćenje.  Topi masnoću i utiče na potrošnju energije. Smanjuje rizik od dijabetesa za čak 30%.
Istraživanja su pokazala da se kafom može ukloniti ili bar ublažiti glavobolja.
Nutricionistkinja Cvjetković apeluje da se ne pije više od tri šoljice dnevno da bi se izbegli negativni efekti. Preveliki unos kofeina izaziva nesanicu, vrtoglavicu, drhtavicu. Nije preporučljivo za osobe sa pojačanim lučenjem kiseline i gastritisom. Povećava krvni pritisak, pogotovo kod ljudi koji već imaju hipertenziju.



Piše ww.livescience.com:
  • Stručnjaci ističu da bi vas ubila, trebalo bi u cugu da popijete 80-100 šoljica
  • Studije pokazuju da Amerikanci dnevnu dozu antioksidanata dobijaju iz 1-2 šoljice kafe dnevno. To se smatra zdravom dozom. Umesto kafe jednako dobar je crni čaj.
  • Na pacovima je dokazano da kafa kod ženki podstiče seksualnu želju. Što se tiče ljudi, može da poboljša seksualni doživljaj samo kod onih koji nisu redovni konzumenti. Možda da probate sa drugim kofeinskim pićem.
  • Jedna mala studija je pokazala da kofein tj. dve šoljice kafe, može da smanji bol u mišićima posle teretane. Ali opet se radi o onima kojima kafa nije dnevni fiks.
  • Stručnjaci savetuju da ne pijete kafu 6 sati pre odlaska na spavanje
  • Ako ste zavisnici od kafe bez kofeina, treba da znate da ste na istom ako popijete 1-2 šoljice kafe.
  • Što se tiče kafe bez kofeina, nastaje tako što se zrna pare i kofein isplivava na površinu, odakle se spira uz pomoć organskog rastvarača methylene chloride. Zbog te kiseline nekima kafa smeta i izaziva im gastritis.
  • Ljubitelji kafe su zavisnici od mirisa i ukusa pržene kafe. Kafa je jedina namirinica koja se konzumira u ugljenisanom stanju. Za vreme prženja, ulje u zrnu počinje da se pojavljuje na 400 stepeni, to je jači ukus i ima više kofeina, pa to važi posebno za tamnije prženu kafu. Više kofeina ima u kuvanoj crnoj kafi nego u kapučinu i espresu.

  • www.biljeizdravlje.rs primarijus dr. Petar Bojović sa Instituta za javno zdravlje Srbije, kaže da je kofein  otrovna biljna baza i smatra se drogom. On ostaje u organizmu 68-72sata i blokira kalcijum i magnezijum iz hrane te se tako smatra da utiče na nastanak osteoporoze. Kod trudnica može izazvati kontrakcije i prevremeni porodjaj. A može da naruši strukturu budućih kostiju i da utiče na srčani ritam.Prženi produkti kafe izazivaju displazije, promene na dojkama, svojim slobodnim radikalima utiču na elastičnost kože. Kafa je i jak diuretik te isušuju i kožu. Zato je potrebno unositi dovoljno vode.Negativno utiče na nivo šećera u krvi, zubi vremenom požute jer se ugradjuje u gledj.Prema istraživanju američkog Kolumbija Univerziteta, oštećenja u organizmu nastaju ako se dnevno uzima više od 20 miligrama kofeina. Jedna šoljica kafe sadrži 80-120 miligrama kofeina. Za jutarnje budjenje umesto kafe bolje je uzeti cedjen sok od pomorandže ili čašu mlake vode sa par kapi limuna i kašikom meda ili toplu čokoladu ili svež sok od paradajza. Ispijanje kafe sa mlekom nije dobro jer kofein iz kafe i kazein iz mleka stvaraju nerazgradiv spoj, pa izaziva tegobe tokom varenja. Osim toga kafa utiče i na stvaranje viška kiseline, što može uticati na gastritis.

Kako god, i  u ovom za neke, božanskom napitku ne treba preterivati. Jedna šoljica za jutarnje budjenje, jedna zarad prevrtanja šolje i gledanja u kafu i ako ste baš fan, još jedna za uživanje. I to je to. Zamena za kafu može biti:
  • Inka kafa, od žitarica, tj. od ječma, raži i cikorije. Ne sadrži kofein. Sadrži B vitamine, gvoždje, magnezijum, kalcijum... Daje osećaj sitosti pa je dobra uz dijete, a dobra je i za one sa visokim pritiskom, smiruje želudac.
  • Cikorija, sadrži prženi koren cikorije. Bez kofeina. U narodnoj medicini je lek za popravljanje varenja, čišćenje jetre, bubrega, slezine i protiv anemije.  Dobra je za dijabetičare. Super je rešenje za one koji piju kafu sa mlekom.
  • Biokafa, sastoji se od žitarica, mahunarki, 40% ekstrakta cikorije. Bez kofeina
  • Zeleni čaj je pravi rudnik antioksidanata. Poznata je stara Kineska poslovica:"Bolje 3 dana bez hrane, nego 1 bez čaja."Pokazuje antikancerogeno dejstvo,sprečava razvoj ateroskleroze i srčanih oboljenja, takodje je dobar za mršavljenje, jer ubrzava metabolizam i topi masti. Idealan je kao zaštita od gripe u zimskom periodu. Osnovno dejstvo zelenog čaja, kao i svih drugih napitaka koji sadrže kofein, jeste povećanje budnosti i saznajnih kapaciteta. Većina energetskih pića upravo sadrži kombinacije kofeina i šećera, tj. stimulator i gorivo koji omogućavaju povećanu budnost. Antioksidansi u zelenom čaju su nekoliko desetina puta efikasniji od vitamina C i E, koji važe za dobre antioksidanse. Dovoljne su dve šoljice čaja dnevno. One daju organizmu jednaku količinu antioksidanata kao pet porcija povrća ili dve jabuke. 

Нема коментара:

Постави коментар