Translate

17.03.2013.

Ista cena - manja pakovanja



Piše Blic


Čokolada od sto grama, litar jogurta, pavlaka od 200 mililitara, špagete od 500 grama, preko noći su zamenili 20 grama lakša čokolada i pavlaka, manje pakovanje špageta i “kilogram hleba” kao izraz koji se odomaćio i još uvek ga neki prilikom kupovine izreknu omaškom.

Manje krekera u pakovanju, izdignutije dno tegle da u nju stane manje sadržaja, uže kutije muslija koji isto izgledaju na rafovima, manje listića u rolnama toalet papira, više vazduha u kesicama sa grickalicama, sve manja pakovanja deterdženta koji može da opere istu količinu veša, samo su neki od primera kojima proizvođači pribegavaju u kriznim vremenima. 

Psihologija potrošača: Cena se primeti, manje pakovanje ne


Kompanije su očito krenule od pretpostavke da potrošači burnije reaguju na poskupljenje nego na, ne toliko vidljivu promenu gramaže. U najvećem broju slučajeva, smanjenje gramaže se dogodilo bez prethodnih obaveštenja ili promene prepoznatljive ambalaže. 
- Do pre nekoliko godina bilo je lako uporediti cene različitih proizvođača. Danas je to nemoguće. Ipak, da bi zaštitio potrošače, zakonodavac je obavezao proizvođače da na svakom proizvodu jasno istaknu deklaraciju, pa savetujemo građanima da čitaju deklaracije kako bi znali šta kupuju, pogotovo zato što i dalje ima pozitivnih primera proizvođača koji nisu smanjili težinu proizvoda - kaže za Blic Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača. 

Evo primera koliko su neke namirnice koštale u martu 2012. i koliko su bile "teške", a koliko koštaju u martu 2013., sa smanjenom težinom: 

Čokolada: 100 gr/85 din - 80 gr/90 din 
Mleko: 1 lit./65 din - 750 ml/83 din 
Hleb: 1 kg/44 din - 600 gr/48 din 
Jogurt: 200 ml/20 din - 180 ml/25 din
 

Nedostaje regulativa


EU je 2009. godine ukinula regulativu o standardnoj veličini pakovanja određenih namirnica. Ali, i obavezala prodavce da istaknu cenu po jedinici mere. Nešto slično postoji i kod nas, ali ne postoji akt koji propisuje obaveznu veličinu slova. 

Važno je da cena bude vidljiva, ali ne i gramaža. Tako, inspektori mogu da kazne trgovce, ako ne istaknu cenu, ali ne i ako je ona nečitko napisana. 

U Centru za zaštitu potrošača kažu da, iako nema prekršaja, marketinški trikovi mogu da se protumače kao obmana kupaca.


Mislim da nama, kupcima, u neravnopravnoj borbi sa proizvodjačima, ostaje samo da pokušamo da pročitamo šta piše na deklaraciji, koja je uglavnom ispisana sitnim slovima, pa su naočare obavezne, a negde, bogami ni lupa ne bi pomogla.

Osim toga, na deklaraciji na rafu, koju inače gotovo niko ne gleda, osim kolika je cena, piše i cena po jedinici mere proizvoda, što olakšava uporedjenje sa istim ili sličnim proizvodima drugih proizvodjača.



Нема коментара:

Постави коментар